2

Citronbiskvier

Idag har jag bland annat roat mig med att baka Biskvier.
Dom blev väldigt uppskattade men av någon anledning så känns dom lite blöta i botten och enligt mig lite för söta (men det var bara min mening, de andra tyckte att dom var perfekta), men det går ju alltid att fixa till när det är dags att baka dessa nästa gång.
 
Citronbiskvier
 
Botten:
175g sötmandel
2 dl strösocker
2 äggvitor
 
Citronsmörkräm:
300g rumsvarmt smör
1 äggula
3 dl florsocker
Saft från 3 citroner
Skal från 2 citroner
 
300g vit choklad
Citronskal
 
1. Rosta all sötmandel i ugnen i ca 10 min i 200 grader tills det doftar gott. Behåll dom bruna och naturligt vackra
 
2. Mal mandeln fint och blanda med sockret.
 
3. Vispa äggvitorna lite lätt och tillsätt i smeten. Den ska bli ganska fast så den precis går att spritsa utan att den flyter ut för mycket. Tillsätt ev mer äggvita om det känns för hårt. jag tillsätter alltid äggvitorna lite i taget under omrörning för att verkligen få en bra konsistens.
 
4. Spritsa ut den fasta smeten i den storlek du önskar. Jag brukar göra små så då blir det blir 50 st. Grädda i ugnen ca 10 min i 150 graders värme tills dom precis fått stelnade kanter och du känner att dom inte klibbar när du petar på dom i mitten. Dom stelnar nämligen lite till när du tagit ur plåten ur ugnen och dom ska vara sega och härliga!  Låt svalna.
 
5. Smörkrämen. Vispa alla ingredienser på hög effekt tills det blir en ljus och fluffig smörkräm. Ju längre du vispar desto mer smörsmak försvinner och personligen tycker jag om när den försvinner lite och citronen får träda fram. Jag tycker om mycket citronsmak eftersom den vita chokladen är så söt men smaka av själv och dosera så mycket saft och skal som just du tycker om.
 
 
6. Spritsa ut en klick smörkräm mitt på varje bottens undersida. Ställ allihopa i frysen i nån timme så dom genomfryser. Då blir det så mycket lättare och snyggare att doppa i chokladen sen.
 

Kommentarer:

1 Emilia Åkerberg:

skriven

Åh va gott! :)

Svar: Ja, dom blev väldigt populära :-)
Susanne Lindahl Hjerpe

2 Bintu Malm Fraser:

skriven

Det låter ju jätte gott! Och fräscht med citron :-)

Svar: Älskar citron, så det går alltid hem här :-)
Susanne Lindahl Hjerpe

Kommentera här: